استاد علی صفایی حائری عین صاد
 

تعداد کل مطالب: 207

واقعا که...

آنها كه از هواها آزاد شد‌ه‌اند، اسير حرف‏ها هستند. آنها كه از اين هم آزاد شده‌‏اند، اسير جلوه‌‏ها هستند. آنها كه از اين هم آزاد شده‌‏اند، اسيرِ شيطان‏ و در دست او و بازيچه او هستند و آنهايى كه از اين حد هم بيرون آمده و در حصن توحيد نشسته‏‌اند، باز ممكن ...

برای چه هستم

براى شناخت اينكه براى چه هستم، بايد بدانم با چه چيزهايى هستم. از وسائلى كه در يك اتاق هست مى‏توان كشف كرد كه اين اتاق براى چيست و براى چه آفريده شده. از استعدادها و نيروهاى انسان هم مى‏توان كشف كرد كه او براى چيست و براى چه آفريده شده است. کتاب رشد، صفحه20

انقلاب فرهنگی

اين انقلاب‏ فرهنگى است كه از جريانِ وجودى تو شروع مى‏شود و تو را رونده مى‏سازد و از بازى‏ها و بازيچه‏ها مى‏رهاند و اين است كه تو نمى‏مانى و فرو نمى‏روى و جزء خائِضين‏ نمى‏شوى كه به‏ فائِزين‏ پيوند خورده‏اى؛ چون آنچه كه انسان را فرو مى‏برد و خائض ...

برای چه هستم؟

براى شناخت اينكه براى چه هستم، بايد بدانم با چه چيزهايى هستم. از وسائلى كه در يك اتاق هست مى‏‌توان كشف كرد كه اين اتاق براى چيست و براى چه آفريده شده. از استعدادها و نيروهاى انسان هم مى‏‌توان كشف كرد كه او براى چيست و براى چه آفريده شده است. رشد، ص۲۰

گل عشق

راستى كه حسین‏، گل گل عشق است. حسین‏ آتش عشق است. حسين‏ ساقى، حسين‏ جام، حسين‏ هستى، حسين‏ مى، حسين‏ شور و شعور است، زندگى است، لطف است، خبير است، دقيق است. حسين اندازه می‌شناسد، براى همه حساب باز می‌‏كند براى خدا، براى دين خدا، براى عالِم، براى جاهل، براى ...

درس تیغ ابن‌ملجم

تيغ ابن‌ملجم به هر عنوانى كه بلند شده، چه به عنوان مذهب، چه به عنوان نفهمى و اينكه على را كافر دانسته و عشق و كابين زنى باعث اين كار شده، ولى اين حقيقت را نبايد از خودمان دور ببينم كه فردى با آن زمينه‌‏هاى فكرى و اعتقادى، با آن انگيزه‌‏هاى خارجى، وسوسه‌‏ها و ...

صراط مستقیم

صراط مستقیم ، یعنی راه نزدیک تا مقصد انسان و تا رشد انسان و در جهت عالی‏‌تر انسان ، همین عبودیت است، نه عبادت ، نه ریاضت، نه خدمت به خلق و نه شهادت. عبودیت یعنی هیچ کدام و یعنی تمام اینها. که‏  اینها سبیل‏‌ها هستند و مادام که به‏ صراط راه نیابند و از امر او الهام ...

کلید

آن کلیدی که راز انسان و هستی و دنیا و نقش انسان را می‌گشاید، در درون خود انسان نهفته است. ما با تفکر و شناخت استعدادها و سرمایه‌ها و شناخت مقدار آن‌ها و شناخت خلقت و آفرینش خود، به شناخت هستی و نقش خود در هستی، پی می‌بریم. مسئولیت و سازندگی، ص۱۴۳.

جهت حرکت

 آنها که امتداد مستمر خود را شناخته‌اند و در این امتداد، اتصال و پیوند و رابطه خود را با هستی نظام یافته و جامعه مرتبط و نیروهای عظیم خود شناخته‌اند، ناچار به حرکتشان جهتی می‌دهند تا این همه را در بر گیرد. حرکت، ص۴۷.

هراس زمستان

آدمى در متن قدرت، التهاب فردا را دارد و در بهار، رنج پاييز و هراس زمستان‏ را به دل مى‌‏كشد. اين‌طور نيست كه امكانات و قدرت و ثروت، امن و آرامش‏ را فراهم كند. آن‏جا كه احساس مى‌‏كنى تو يا بهار رفتنى هستيد، چه امنى مى‌‏تواند ريشه بگيرد؟  تطهير با جارى ...

آماده پاییز

آنها كه در سر چهار راه فصول گاهى شاداب بهار هستند و گاهى خسته‏ پاييز، اگر اين همه را با هم ببينند و اين حركت را احساس كنند، راه مى‌‏افتند و در بهار آماده پاييز هستند و در انتظار زمستان. تطهیر با جاری قرآن، ج۲، ص۸۸.

عدالت

عدالت این است که از هرکس به اندازه وسعت و سرمایه‌اش کوشش و سود بخواهند.   فقر و نفاق، ص۱۹.

تمامی تاریخ

 عاشورا تنها یک ‏روز نيست، بلكه تمامى‏ تاريخ‏ است. همان‌طوركه‏ كربلا تنها یک قطعه خاك نيست. كربلا جغرافياى نامحدودِ اين تاريخ گسترده است.‏ وارثان عاشورا، ص۲۵۳.

مربی آگاه

مربى آگاه آن نيست كه به جاى افراد فكر بكند و استدلال كند و بفهمد و ببيند. مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مى‌كند و پرده‌ها را كنار مى‌زند و فكر را حركت مى‌دهد تا افراد استدلال‌ها را بيابند و بفهمند و زيبايى‌ها را ببينند. مسئولیت و سازندگی، ص۸۸.

معنای ولایت

ولایت علی، نه علی را دوست داشتن، که فقط علی را دوست داشتن است. غدیر، ص۱۲.

قربانی‌کردن آرزوها

اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مى‌‏برند.  و اين است كه بايد قربانى‏ كنى.  بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى. حقیقت حج، ص۲۲.

روش نقد هدف‌‏ها

براى نقد هدف‌‏ها از دو راه مى‌‏توانم شروع كنم: يكى سنجش هدف‏‌ها با خودم؛ ديگر، سنجش آنچه كه يک هدف مى‌‏دهد، با آنچه كه مى‌‏ستاند. روش نقد، ج۱، ص۴۴.

محاکمه خود

تأثيرپذيرى و رنج و شادى تو، نشان دهنده‏ قدر و درجه‏ وجودى توست و بايد محاكمه شود كه چرا اين طبيعت را نگه داشته‏‌ام، كه از فلان حرف، فلان عمل و فلان برخورد، خوشحال و يا ناراحت شوم. من می‌توانم با دگرگون كردن توقّع‏‌ها، تحمّل‏‌هايم را زياد كنم. نامه‏‌هاى ...

آسمان کوتاه و دنياى تنگ

وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به امامت، به ولايت، به رسالت، به دين، به وحى، به غيب محتاج مى‌‏شوى‏. خط ...

آتشفشان‌های لحظه‌ای

ما گاهى مانند آتشفشان‌‏هايى هستيم كه واقعاً مى‌‏جوشيم و مى‌‏خروشيم، ولى براى لحظه‌‏اى. نمى‌‏شود روى ما برنامه ريزى كرد. براى يك حركت طولانى و مستمر، هيچ خوب نيستيم. خط انتقال معارف،۶۲.  

غرور بهار و درد پاییز

كسى كه نظام جهان و تركيب انسان را نمى‏‌شناسد، از بهار مغرور مى‏‌شود و از پاييز به درد مى‏‌نشيند، در حالى كه براى عارف، اين همه نشان يك حركت است و اين حركت متعادل است و تعادلش را از همين تعارض‏‌هايش مى‏‌گيرد.  استاد و دروس،(ادبیات، هنر، نقد)، ص۱۰۷.

در کنار فاطمه

آن‏طور زندگى كن كه مرگ، مزاحم زندگى تو نباشد! و آن‏‌گونه بمير، كه زندگى ساز باشى! شايد بتوانى، در كنار «فاطمه‏» باشى! نامه‌هاى بلوغ، ص۱۳۵.

آنچه...همه دارند، تو تنها داری!

شيطان با يك كبر زمين خورد؛ آدم با يك حرص زمين خورد؛ پسر آدم با يك بخل ذليل شد؛ يونس با يك شتاب ذليل شد؛ ما كه الحمدللَّه همه اينها را با هم داريم و احساس ندامتى هم نداريم! اخبات، ص۳۲.

اخبات

اخبات، آن انكسار باطنى، آن خشيت باطنى و آن دل‌شكستگى است كه تو را به وصال رحمت حق مى‌‏رساند. اينجاست كه تو حتى با گناهانت، انتظار اجر دارى. با تفريطت، با تقصيرت، طمع كه هيچ، مطالبه مى‏‌كنى: «لَئِنْ طالَبْتَنِى بِذُنُوبِى لَاطالِبَنَّكَ بِكَرَمِكَ وَ لَئِنْ ...

رابطه صبر و عشق

صبورى به اندازه‏ عشق است. آدمى به اندازه‌‏اى كه چيزى را مى‌‏خواهد، بر آن پايدار مى‌‏ماند و در راه آن سختى‌‏ها را تحمّل مى‌‏نمايد و براى آن مقدّمه مى‌‏سازد و زمينه فراهم مى‌‏آورد.  نامه‌هاى بلوغ، ص۲۱۱.    

استقلال خير و استكثار شر

كم شمردن خوبى‌‏ها و زياد حساب كردن بدى‌‏ها، از خصلت راه رفته‌‏هاست؛ چون خوبى‌‏هاى كم، تكثير مى‌‏شود و بدى‌‏هاى زياد، مهار مى‌‏گردد. همان‏طور كه خوبى‌‏هاى چشم‏گير غرور مى‌‏آورد و بدى‌‏هاى به‌‏حساب نيامده و به حقارت گرفته شده، ...

خوبی و خوشی

خوبى‏ با خوشى‏ تفاوت دارد؛ دارو براى مريض خوب است، ولى خوش نيست و شيرينى‏‌ها و چربى‏‌ها براى او خوش است، ولى خوب نيست؛ كه با نياز او و با اندازه‏‌هاى او نمى‏‌سازد. تطهير با جارى قرآن، ج۳، ص۲۱۵.

بدون میزان

على (ع) مى‌‏گويد: «جاهل يا مفرط است، يا مُفرِّط.» كسى كه با موازين همراه نيست، يا افراط مى ‏كند يا تفريط؛ يا كم مى‌آورد يا زياد.   حرکت، ص۱۰۸.

رزق شب

آنها كه روز را با خلق خدا به سر مى‏ برند، بايد شب را با خدا باشند و از قرب او رزق بگيرند و از چشمه شب سيراب شوند، تا بتوانند بار برخوردهاى سنگين و درگيرى‏‌هاى مستمرِ روزشان را به دوش بگيرند.درسهايى از انقلاب (انتظار)، ص: 98

آرامش در گودال قتلگاه، اضطراب در اوج قدرت

امام حسين‏ (ع) در گودال قتلگاه و يزيد در اوج قدرتش، اين دو زندگى برابر نيست. اين دو مرگ هم برابر نخواهد بود. مؤمن در بدترين شرايط، أمن خود را دارد، در حالى كه كافر در بهترين شرايط، ايمنى ندارد و بى‌‏دغدغه نيست. او ملتهب و مضطرب است؛ چون مى‏ بيند و آگاه است. مگر اينكه خودش ...

عاشورا، تمامی تاریخ

عاشورا تنها يك ‏روز نيست، بلكه تمامى تاريخ است. همان‏‌طوركه‏ كربلا تنها يك قطعه‏ٔ خاك نيست. كربلا جغرافياى نامحدودِ اين تاريخ گسترده است‏. وارثان عاشورا، ص۲۵۳.

سه مذهب

1) مذهب عاطفى‏ با هر چيزى مى‌‏سازد و صلح كلى است و خدايش هم آفريده دل توست‏. 2) مذهب دستورى‏ هم هميشه دستاويز است و قربانى خدايان تاريخ و نردبان باطل و طاغوت‏. 3) مذهب اصيل‏ ناچار از توحيد برخوردار است و همين توحيد جبهه دارد و درگيرى دارد، هم زيربناى جهاد با نفس است و ...

ولایت، تمام‌کننده نعمت

ولايت و سرپرستىِ يك معمار و يك مهندسِ آگاه، مُتمِّم تمام نعمت‌هاى موجود و امكانان عظيمى است كه در طرح جان مى‌گيرند و با نقشه پياده مى‌شوند. و همين است كه در روز ولايت، در روز غدير، قرآن گوشزد مى‌كند: «أليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتى» تطهير با جارى ...

فلسفه قربانی

اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مى ‏برند. و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى. آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى ‏شود كه آن را بكش!! حقيقت حج، ص22.

طعمه سوسک‌ها

گندمى كه در انبار مانده طعمه سوسک‌‏هاست، ولى هنگامى كه راه افتاد و در جاى خود نشست، همان عاملى كه او را مى ‏پوساند، همان سنبله‌‏اش مى‌‏كند.بشنو از نى، ص8(پاورقی).

امانت‌دار خائن‌ها

«كَفى‏ بِكَ خيانَةً انْ تَكُونَ اميناً لِلْخَونَة»؛[1] براى خيانت‌كارى تو همين بس، كه امانت‌دار خائن‌ها باشى. خوبى و حسن عمل، بايد با صلاح و جهت صالح عمل همراه باشد؛ وگرنه دروغ در جايگاه اصلاح و احسان، خوب است و صالح است. نامه هاى بلوغ، ص197. [1] بحارالانوار، ...

آفت سلوک

 آن‏جا كه آدمى عمل را با حسن‏ و صلاح‏ همراه كند و به‏ نهايت‏ اهداف‏ و به‏ نهايت سلوك‏ خود مى‌‏رسد، بايد بر مشكلات و گرفتارى‌‏ها صبورى كند و در برابر غنايم و فتوحات خوددارى نمايد. ‏ خستگى در سختى‌‏ها و تجاوز در گشايش‌‏ها، آفت سالكى است كه هر ...

صراط مستقیم چیست؟

صراط مستقيم، يعنى راه نزديك تا مقصد انسان و تا رشد انسان و در جهت عالى‌‏تر انسان، همين عبوديت است، نه عبادت، نه رياضت، نه خدمت به خلق و نه شهادت. عبوديت يعنى هيچ كدام و يعنى تمام اينها. كه‏ اينها سبيل‌‏ها هستند و مادام كه به‏ صراط راه نيابند و از امر او الهام نگيرند ...

طناب عمر ما

مرگ، قطعى است. از دست رفتن، قطعى است. روزها كه می‌گذرند، مثل موش‌‏هايى هستند كه طناب عمر ما را مى‌جوند. خواه ناخواه سرنگون مى‌شويم و در چاه‌‏هايى مى‌افتيم و مى‌گنديم. گذشت زمانه، ما را به خاك بر مى‌گرداند، مگر اينكه قبلًا خودمان را بقايى داده باشيم و ذبح ...

فوز علی در بلاء

زندگى على‏، زندگى سرتاسر بلا و ابتلاست. و همين بلاست كه فوز على‏ را به دنبال دارد. فائز نمى ‏تواند بدون بلا باشد. اين قانونى است كه خداوند گذاشته است. حتماً مبتلايت مى ‏كند و امكان ندارد كه رهايت كند: «أَحَسِبَ النَّاسُ انْ‏يُتْرَكُواْ انْ‏يَقُولُواْ آمَنَّا ...

راهی تا قرب حق

رمضان‏ نهرى‏ است كه مى‌‏شود در آن‏ شست و شو كرد و چشمه‌‏اى‏ است كه مى‌‏شود از آن آشاميد و راهى‏ است كه مى‌‏شود با آن تا قرب حق‏ رفت.   بهار رويش، ص116.

يك اصل!

از كسانى نباشيم كه رمضان‏ بر آنها مى ‏گذرد، در حالى كه بدن ‏هايشان ضايع شده و فكرهايشان عقيم مانده و قلب‏ هايشان سرشار از بت‏ ها شده و روح‏ هايشان هم به تنگى رسيده است؛ چون اين يك اصل است كه اگر كسى از نعمتى كه در دسترس اوست بهره‏ نگيرد، سياهى به او مى ‏رسد. بهار ...

تحليل رنج ها

رنج‏ ها را تحليل كن كه از كجا برخاسته‏ اند. آيا خودت به وجود آورده ‏اى؟ پس بگذار. آيا ديگران برايت ساخته‏ اند؟ پس خراب كن و اگر از اين هر دو نيست، پس بكوش كه بهره ‏اش را بگيرى و درسش را بخوانى! مسئولیت و سازندگی، ص259.

ایمان و عمل مثل ریشه وبرگ

 ايمان ، عمل را می آفريند و اين عمل است كه ايمان را نيرومندتر می ‏سازد، همانند ريشه و برگ، اين ريشه است كه برگ‏ها را می روياند و اين برگ‏ها هستند كه ريشه را غذا می دهند و نفس می دهند و رشد می دهند تا حدى كه با مسدود شدن سوراخ‏هايشان، ريشه می خشكد. کتاب رشد صفحه66

آسمان پایین و دنیای تنگ!

وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به امامت، به ولايت، به رسالت، به دين، به وحى، به غيب محتاج مى ‏شوى‏؛ آن هم به ...

لازمه شتاب

آن‏ها كه سرعت بيشترى دارند و شور زيادترى، ناچار تنها مى ‏مانند و ديگران را پشت سرمى ‏گذارند. اين‏ها در اين تنهايى نبايد از ديگران بنالند و بدبين شوند و نبايد از راه باز گردند و وحشت كنند، كه على مى ‏گفت در راه حق از تنهايى و كمبود همراه هراسى نداشته ...

از تنهایی نترس!

تنهايى در راه، وحشتى ندارد؛ همان‏طور كه در بيراهه حتى جمعيت ‏ها هم جلوگير وحشت نخواهند بود. مسئولیت و سازندگی، ص250.

برای همه

قرآن براى همه، براى تمام روحيه‏ ها حرف دارد. و اين حرف‏ ها را به گونه‏ اى مطرح مى ‏كند كه آن‏ها بيابند، آن گاه خود دانند كه بيايند يا بمانند: «انَّا هَدَيْناهُ السَبيلَ امّا شاكِراً وَ امَّا كَفُوراً».[1] «مَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنُ وَ مَنْ شاءَ ...

قرآن، کتاب همه

قرآن كتاب همه است، «هُدىً لِلناسِ». بايد با همه حرف بزند. هر چند كه حرف‏ هاى بالاترش براى بالاترها و راه رفته‏ هاست، كه: «هُدىً للمتقين» و «هدىً للمؤمنين»و «هدى للمحسنين». مسئوليت و سازندگى، ص218.

زیربنای انقلاب اسلامی

انقلاب‏ اسلامى...بر اساس تركيب خاص انسان استوار است؛ تركيبى كه او را به نوگرايى و حركت دعوت مى ‏كند و او را پيش مى ‏راند و با سنگ ‏هاى راه درگير مى ‏سازد. انقلاب اسلامى‏ بر اساس اين بينش از حركت مستمرِ انسان استوار است و با هر آنچه انسان را به بند بكشد و سنگ راه او بشود ...

اولین | قبلی | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی | آخرین
تعداد نمایش در هر صفحه: 10 | 20 | 50 | همه