استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

آیه های تلاوت شده- قسمت هفدهم

مؤلف: حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید فلسفیان

تاریخ ثبت: 04 / 11 / 1391

موضوع: تحقیق موضوعی آثار استاد

اساس کار در این نوشته گفتگو از آیاتی است که مرحوم استاد صفایی در گستره نوشته های خود به غیر از نوشته های تفسیری - مانند تطهیرها- آنان را تلاوت کرده است. توضیحات بیشتر را در اینجا ببینید.

با همه صداقت با دین در ستیزند!!

 

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ (204)

  گروه فارغ از دين و سرشار از خصومت كه نه تنها على و اهل بيت را، كه هرگونه تقدير و تدبير و تربيت و تشكل دينى را مزاحم خويش مى‏شناسد كه،« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ ».اين‏ها با اين‏كه حرف‏هاى اعجاب آور و دل‏هاى مشهود و صادقى دارند، به لجاجت و خصومت مى‏رسند، چون هر گونه طرح دينى مزاحم منافع آن‏هاست و هر جريانى كه آدمى را براى بيش‏تر از هفتاد سال بخواهد و او را در نور بياورد و سرشار سازد با اين‏ها كه او را براى هفتادسال و در تاريكى و پوك مى‏خواهند تا به اطاعت بكشند، درگير است كه فراعنه با موسى سازگار نيستند با آنكه موسى مى‏خواهد بنى اسرائيل را ببرد ولى فرياد مى‏كند كه مى‏خواهد شما را از سرزمين خودتان بيرون كند چون مى‏خواهد برده‏هاى شما را با خود ببرد و از استخفاف واستضعاف و استثمار برهاند و با طرح «فاستخف قومه فاطاعوه»، درگير شود.[1]

تبدیل حب نفس

 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (207)

نظام اخلاقى اسلام مبتنى بر دو اصل تركيب و تبديل است؛ يعنى اينكه هر گونه تحول و تغييرى در فردى بخواهد ايجاد شود منوط به اين دو اصل است‏. و برای تحقق اين تبديل و تصعيد چند راه وجود دارد:

راه اول: انتخاب بهتر: هنگامى‏كه قدر و اندازه خود و عظمت استعدادهاى خود را مى‏يابيم و به ارزش خود پى مى‏بريم.

راه دوم: تجارت سود آور: با اين زمينه‏ها كه گذشت انسان مى‏تواند كمتر را بدهد و زيادتر را بدست بياورد، انسان مى‏تواند تجارت كند و كم‏هاى خودش را زياد بنمايد و چه مشترى بهتر از خدا كه مى‏تواند بدهد و حتى ديوار مرگ جلوگير او نيست «ان اللَّه اشترى من المؤمنين «3». خدا خريدار است و انسان اگر با او معامله نكند و با او كنار نيايد با چه كسى مى‏تواند تجارت كند و بهره‏مندشود؟! «فليقاتل فى سبيل اللَّه الذين يشرون الحيوة الدنيا»، «1»

 بايد زندگى محدودش را با زندگى عظيم‏ترى كه استعدادهايش از آن حكايت دارند معامله كند و حب نفس او اينگونه تبديل شده‏است. «و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه «2»»؛ گروهى هستند كه خودشان را در طلب خواسته‏ها و رضاى خدا فروختند و به اين تجارت روى آوردند تا وجود محدود و محكوم آن‏ها به وسعتى برسد و ديوارهايش بريزد. .[2]

 


[1]  - وارثان عاشورا، ص: 147

[2]  -  نظام اخلاقى اسلام، ص: 24

 

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی:   

1392/11/16 - 13:36:19
rezahamim

سلام
پس هدف خرید متاعی به نام رضای خداست.بهای این متاع هم خود انسان هست!
واقعا کجا میشه سرمایه گذاری پیدا کرد که خودش به مشتری سرمایه بده و خودش باز اون سرمایه رو از مشتری چند برابر بازخرید کنه؟ خدا از روح خودش به ما بخشید(سرمایه رو رایگان داد) و حالا همین متاع رو که هیچ چیز ارزشش برابر با اون نیست جز خود خدا، از ما میخره!به این میگن یک معامله برد یک طرفه.معامله ای که فقط به سود انسانه نه خدا...