استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

چگونه تدبركنيم؟(2)

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 05 / 04 / 1395

موضوع: اقتباس از آثار استاد

 توضيح:

«تدبر، زيرو رو كردن مسأله و يا حادثه و صحنه ‏اى است كه پيش آمده و ارزيابى كردن آيه ‏هايى است كه جلوه‏ گرى دارند و حتى پيش پا افتاده ‏اند.

اين تدبر و مطالعه، وسيع‏ تر از مطالعه كتاب و روزنامه است.

مطالعه به اين معنى مورد استعمال ‏هاى زيادى دارد؛ مثل اين كه مى ‏گوييم: داشتم در احوال خودم مطالعه مى ‏كردم. اوضاع را مطالعه كردم.

همين طور كه در صفحه كتاب مى ‏توان مسائلى را بررسى كرد و مطالعه نمود، همين ‏طور هم در صفحه خارج و در برخوردها و نشست و برخاست ‏ها و رفتن‏ ها و آمدن ‏ها، مى ‏توان مسائلى را در نظر گرفت و مرتب نمود و سپس به نتيجه ‏گيرى و بهره ‏بردارى پرداخت.»

(مسئوليت، و سازندگي، ص105)

نمونه:

«در اتاق نشسته بودم كه از سوراخ شيشه‏ شكسته‏ اى زنبورى به درون آمد و سپس پروازهاى اكتشافى را شروع كرد و بعد هم براى بازگشت آماده شد. اما به هر طرف كه مى‏ رفت با شكست روبه ‏رو مى ‏گرديد، به شيشه مى ‏خورد و به زمين مى ‏افتاد، تا اين كه ضربه كفشى راحتش كرد.

اين درس من بود كه هنگام گرفتارى خود را به هر طرف نكوبم، بلكه به راه بازگشت فكر كنم و آن را بيابم و خود را خلاص كنم.»

(مسئوليت و سازندگى، ص109)

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: