استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

چکیده مسئوليت و سازندگى1(مقدمه)

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 28 / 09 / 1394

موضوع: اقتباس از آثار استاد

منبع: مسئولیت و سازندگی، ص 15.

توضیح:

در این چکیده، تلاش شده در هر بخش، تنها مطلب اصلی بحث، ذکر شود. مطالب مفید فراوان دیگری هم بوده که به منظور کوتاهی کلام، حذف شده‌اند. برای استفاده از آنها می‌توانید به خود کتاب، مراجعه کنید.

طرح این مباحث، فرصت مناسبی است برای آشنایی با اندیشه استاد صفایی؛ به شرط آنکه مطالب را با دقت بخوانید و ابهامات و سؤالات و دیدگاه‌ها و توضیح‌ها و برداشت‌های خود را بیان کنید.

 

ما در روش تربيتى‏ دو اشكال اساسى داريم:

يك- اين كه شناخت‏ها و آگاهى‏ ها را بسته ‏بندى مى ‏كنيم و از ديده‏ هاى خودمان مى‏ گوييم و يافته ‏ها را صادراتى مى ‏فرستيم.

از روش‏هايى كه ما را به شناخت ‏ها رسانده ‏اند حرفى نمى‏ زنيم و ديد نمى ‏دهيم.

ما بر قله ‏ها عروج كرده‏ ايم و از ديدگاه ‏ها و منظره‏ هاى زيبا حرف مى ‏زنيم و اين پايينى ‏ها فقط با گوش خودشان كار مى ‏كنند. آن‏ها چشم‏ هاشان در تاريكى است و پاهاشان در شهوت عروج، اما ما از راه ... تا قله نشانى نمى ‏دهيم و آن‏ها را سرگرم مى ‏كنيم.

دو- دردناك‏تر اين كه، اين بسته بندى ‏ها را لااقل زمينه سازى هم نمى ‏نماييم. كاسه ‏ها را پاك نكرده، از شير سرشار مى ‏سازيم و در نتيجه مسموميت مى ‏آفرينيم و نه تنها صاحب كاسه كه هر مهمان محتاجى را به رختخواب مى ‏سپاريم و به مرگ مى ‏دهيم.

اگر ما استعدادها را با كليدها و روش‏ها و ملاك‏ها آشنا كنيم و آرمان‏هايى بزرگ‏تر از آزادى و عدالت و آگاهى و عرفان و رفاه و تكامل نشان بدهيم و

از راهِ رسيدن به آن حرفى بياوريم، نه به بن ‏بست مى ‏رسيم و نه طعمه مى ‏شويم و نه در كشاكش مكتب‏ها، بر سر چند راهى انتخاب، حيران مى ‏مانيم. ما مكتبى را مى ‏خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند.

هم اکنون مطلبی ارائه نشده.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: