استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

آیه های تلاوت شده- قسمت یازدهم

مؤلف: حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید فلسفیان

تاریخ ثبت: 19 / 09 / 1391

موضوع: تحقیق موضوعی آثار استاد

 اساس کار در این نوشته گفتگو از آیاتی است که مرحوم استاد صفایی در گستره نوشته های خود به غیر از نوشته های تفسیری - مانند تطهیرها- آنان را تلاوت کرده است. توضیحات بیشتر را در اینجا ببینید.

انتظار بدون آمادگی

 وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرينَ (89)

انسانى كه با خودش كار نكرده و ظرفيتش را به اندازه‏ى همتش بالا نبرده، در مرحله‏ى حرف و پيش از عمل، طالب و مشتاق و آماده‏ى نعمت‏هايى است كه در مرحله‏ى عمل، تحمل و پذيرش آن را از دست مى‏دهد و در برابر آن مى‏ايستد و با آن مى‏ستيزد.

بسيار آدم‏ها كه به انتظار نعمتى، دوستى و كارى هستند، ولى همين كه با خودش روبرو مى‏شوند فرار مى‏كنند و يا آن را كنار مى‏گذارند و نفى مى‏كنند.

اين داستان شايد از محدوديت محاسبه‏ى انسان مايه بگيرد، كه در صورت حسابش، تمامى رقم‏ها را ملاحظه نكرده و به حساب نياورده است. انسانى كه شهادت ندارد و تمام ابعاد را در نظر نمى‏گيرد، امروز به دنبال كارى مى‏افتد و همين كه سر و كله‏ى كارش پيدا شد، وحشت مى‏كند و مى‏گريزد و يا مى‏ماند و در را بر روى خويش مى‏بندد.

داستان رسالت محمد از همين نعمت‏هاست كه اهل كتاب و مشركين مكه، هر دو طالبش بودند؛ و كانوا من قبل يَستفتحون على الذين كفروا فلمّا جائهم ما عرفوا كفروا به فلعنة اللّه على الكافرين.

 اينها، اين اهل كتاب از پيش كافرها را با محمد مى‏ترساندند كه ما با او به پيروزى مى‏رسيم و با همدستى او شما را مى‏كوبيم، اما همين كه محمد آمد، محمدى كه او را از پيش شناخته بودند و با او استفتاح مى‏كردند، همين كه محمد آمد، كفروا به؛ به او كافر شدند و اين است كه نفرين و لعنت بر آنهاست.

در تاريخ است كه از شب تولد رسول، عده‏اى از دانشمندان اهل كتاب، به مكه آمدند و از افراد قريش كه در كنار كعبه نشسته بودند، پرسيدند كه آيا ديشب در خانواده‏هاى شما در مكه پسرى متولد شده است؟

آنها گفتند: نه، در ما تولدى نبوده.

فرياد خوشحالى دانشمندان بالا رفت كه براى هميشه نبوت در خاندان اسراييل ماند. مشرك‏هاى قريش كه حرفى تازه مى‏شنيدند به جوش آمدند و برخاستند تا تحقيق كنند و با تحقيق بدست آوردند كه در دامن آمنه از عبدالله، پسرى طلوع كرده است.

هنگامى كه يهود و دانشمندان اين خبر را شنيدند، با انكار پرسيدند كه اين‏  تولد پس از گفته‏ى ما بوده يا ديشب به دنيا آمده است؟

قريش با تأكيد گفتند و با خوشحالى توضيح دادند كه، نه همان ديشب به دنيا آمده است.

يهود خواستند تا نوزاد را ببينند و ديدند و حتى در ميان شانه‏اش خالى را كه مهر نبوت مى‏گفتند ديدند و بيهوش افتادند. و قريش سرشار كه افتخارى بدست آورده‏اند، ولى شنيدند همين فرزند، همين كه خوشحالتان كرده تمامى‏تان را به خاك مى‏نشاند و به خون مى‏كشد.

در آن آيه هم هست كه آنها به انتظار رسول بوده‏اند و بشارت او را از پيش شنيده بودند؛ مبشراً برسول يأتى من بعدى اسمه احمد.   و همانطور كه فرزندان خود را مى‏شناختند، او را مى‏شناختند؛ يعرفونه كما يعرفون أبنائهم. «2»

اين قريش مشرك و آن هم يهود و نصارى كه همگى با هم متحد شده بودند تا رسول بر آنها طلوع كند و به سوى آنها بيايد.[1]

و این زنگ خطر برای کسانی است که بدون آماده گی در انتظار ظهور هستند و شعار  عجّل علی ظهورک را سر می دهند غافل از اینکه اگر آماده نبود و  ظرفیت نداشت، خود او اول کسی است که در برابر ولی می ایستد و به کمتر از خون ولی قانع نمی شود که علاوه بر تنزیل آیه در مورد رسول نمونه های دیگری چون صفین و کربلا دارد که چگونه دوستان و شیعیان علی و حسین در برابر آنها ایستادند و ارکان هدایت را شکستند و سرزمین طف را از خون حسین رنگین کردند همان ها که به خود می بالند و دیگران را تهدید به فتح و پیروزی می کردند؛ إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب‏..........[2]



[1]  - تطهير با جارى قرآن(3)، ص: 147

[2]  - خظبه :189

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی:   

1391/10/13 - 9:11:58
م.صفاری

شماره آیات؟
پاسخ مدير: اگر منظورتان آیه ی به کار رفته در متن است، در واقع قسمتی از همان آیه مورد بحث است که در ابتدای نوشته شماره آن ذکر شده(89) و این بحث ها هنوز درباره آیات تلاوت شده توسط استاد از سوره بقره است.
( 1391/10/13 - 12:37:13 )