استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

مدیریت انسان از منظر دین- قسمت نهم

مؤلف: حجت‌الاسلام و المسلمین داوود پارسا

تاریخ ثبت: 29 / 08 / 1391

موضوع: اقتباس از آثار استاد

 ساختار بحث را در اینجا ببینید.

کلید سوم :تفکر در مقدار استعدادها

با تفکر در مقدار استعدادها می یابیم که انسان چقدر ادامه دارد، و در نتیجه هستی تا کجا گسترده می شود.ما از مقدار بنزینی که در ماشین موجود است می توانیم حدس بزنیم تا چندکیلومتر را می تواند طی کند . ما از استعدادهای اضافی در جنین و در شکم مادر، کشف می کنیم که او برای نه ماه نیست و برای این محدوده نیست، چون او در آنجا به دست و پا و اعضا و جوارح نیازی ندارد. در آن محدوده به بیش از جفت نیاز نیست.

در نتیجه ما از استعدادهای عظیم انسان کشف می کنیم که برای این محدوده ی هفتادساله نیست، چون بیش از این حرفها سرمایه دارد. برای این محدوده به فکر و عقل نیاز نیست. غرایز اجتماعی در کندو ، جامعه ای را ساخته که هنوز انسان به آن نرسیده است.

انسان گرچه استعدادهایش محدود است ولی با ترکیب آنها نامحدود و بی نهایت می شود. هیچ گاه جایگاهی را که داریم نقطه آخر نخواهیم دانست، که حروف الفبا در ترکیب با هم بی نهایت کلمه و بی نهایت جمله به وجود می آورند. استعدادهای انسان هم در ترکیب با یکدیگر بی نهایت استعداد می آفرینند و در نتیجه بی نهایت راه برای رفتن ایجاد می کند.که محدود به این دنیا نیست. که تمام عالم و نظام هستی را می تواند در بر داشته باشد.

عوامل رکود تفکر:

ما امروز شاهدیم برای خاموشی تفکر و رکود حرکت انسان و ایجاد یکسان اندیشی در  آحاد ملت ها، دشمنان بشریت و سرویس های اطلاعاتی موضوعات جدیدی را تحت عنوان «زندگی در عیش و مُردن در خوشی» و یا «صنعت سرگرمی، حربه ای جدید» طراحی کرده اند.که در ذیل به بعضی از آنها شاره می کنیم:

صنعت سرگرمی، در رابطه با  دنیای سرگرمی هاست . در رابطه با اینکه، چگونه فکرها به تعطیلی کشیده شود. دنیائی که هدف آن به قول نیل پستمن : «زندگی در عیش، مُردن در خوشی» می باشد.

هدف، تنها درآمد است. دنیا در دستان چند شرکت پول پرست غربی می چرخد و دولت ها گوش به فرمان بازیچه ی آنانند. شعار دیروزشان، ایجاد دهکده ی جهانی بود و امروز  سخن از یکسان اندیشی سر داده اند.

صنعت سرگرمی، فرصتی برای اندیشیدن نمی گذارد. مهم تر اینکه برای ایجاد کنندگان آن ، هم فال است و هم  تماشا. فال است از آن جهت که مردم را در بی خبری غرق می کند. و تماشاست از این جهت که پول ساز است.  زمان برای نفوذ در ذهن ها ، اوقات فراغت است. در زمان کار و فعالیت همه آماده اند، با ذهن باز مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند و آنگونه که می خواهند قبول یا رد می نمایند، ولی در زمان استراحت، خیلی چیزها را قبول می کنند  این زمان، زمان طلایی برنامه پردازان است.

جامعه شناسان غربی برای تحقق این گفته راه هایی پیشنهاد کرده اند:

"ارویل "عقیده دارد با زور یکسان اندیشی کنیم و "هاکسلی" ، راه های ملایم تری را ارائه می دهد او می گوید: آنقدرسرگرمی فراهم کنیم که مردم دیگر فرصت اندیشیدن نداشته باشند.

اگر درآمد سالیانه نفت را 1800میلیارد دلار برآورد کنیم ، درآمد صنعت سرگرمی چندین برابر آن است. به این وسیله شرکت ها، هم صاحب پول می شوند. و هم صاحب نفوذ. و این تمام قدرت است .

زمینه های مساعد برای تولید سرگرمی و یکسان اندیشیدن زیاد است که در ذیل به پنج مورد آن می پردازیم.  1- غریزه جنسی 2-موبایل 3-مواد مخدر4- فوتبال 5-مُد و مُد پرستی "  

قسمت بعدی

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: