استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

روش آموزش دین(۲)

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 24 / 10 / 1396

موضوع: اقتباس از آثار استاد

منبع: تربیت کودک، ص۴۰.

مذهب سنتی را دو چیز تهدید می‌کند:

یکی‌ ضد سنّت‌ها که در جامعه‌های باز و برخوردار از تضاد جای گرفته‌اند.

و دیگری‌ استقلال بلوغ و شخصیت پا گرفته در آن هنگام.

و این تهدید حتی در جامعه‌های بسته رخ می‌نماید. چه بسا که در جامعه‌های سنّتی اسلامی به عصیان برخیزند و فریاد بردارند و چه بسا که در جوامع بسته کمونیستی، فعالیت‌هایی ضد کمونیستی شروع کنند.

به خاطر این تهدیدها باید در روش امروزی خود بیشتر تأمّل کنیم و تجدید نظر نماییم؛ چون بدون این بررسی چه بسا این روش متداول به تخریب منتهی شود و زیان به بار آورد.

بچه‌ها البته با تشویق و جایزه و انجمن‌های پر سر و صدا و با عکس و تفصیلات، زود تحریک می‌شوند، مخصوصاً اگر برنامه تفریح علمی هم ضمیمه‌اش شود و گردش‌های مذهبی بر آن اضافه گردد، اما این‌ها همه در دوره رؤیایی کودکی است. در جامعه بسته و یا در خانه بسته است.

اما همین که همین‌ها به آزادی و استقلال برسند، به شخصیت برسند و با تضادها همراه شوند و با تبلیغات به اصطلاح ضالّه و مضلّه رو به رو شوند دیگر تمام حرف‌ها و عکس‌ها و تفصیلات می‌شود همان طنزها و مسائل خنده‌دار دوره بچگی که پیرمردها و پدر بزرگ‌ها با آب و تاب برای بچه‌هایشان از آن صحبت می‌کنند، امّا در زندگی حاضرشان از آنها خبری نیست و اثری به چشم نمی‌خورد.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: