استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

فلسفه امامت

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 25 / 06 / 1394

موضوع: اقتباس از آثار استاد

ضرورت امامت به دو حوزه مربوط مى‌‏شود:

1- جايگاه انسان؛ كه انسان در كجا مطرح است، در جامعه يا در جهان؟ و در چه مرحله‏‌اى ضرورت امام را مى‏‌فهمد؟

2- آرمان انسان؛ كه آزادى، عدالت، قسط، آگاهى، تكامل است و يا چيزى فراتر از اينها.

با شناخت اين دو حوزه است كه امامت معنا مى‏ دهد و شخصيت امام فهميده مى ‏شود.1

امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى ‏خواهند. چون امام براساس واقعيت‏هايى حكومت مى ‏كند و رهبرى مى ‏كند كه هنوز علوم انسانى آن را كشف نكرده ‏اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهى انسان هستند. چون چنين امامى ضرورت دارد، پس وجود دارد. و چنين امامى را تو بايد كشف كنى و چنان امامتى را تو بايد زمينه ‏ساز باشى.2

ما از امام، امامت را مى ‏خواهيم و اين عشق ماست و از او وسيله راه يافتن و جهت گرفتن مى ‏سازيم و اين توسل ماست. جز اين عشق و توسل، ظلم است، جفاست. امام وسيله است، براى چه؟ براى نان و آب و زن و فرزند؟ اين‏ها كه وسيله ‏هايى ديگر دارند. او وسيله رسيدن است، جهت يافتن است، حركت كردن است.3

.......................................

1- (روش برداشت از نهج‏‌البلاغه، ص: 34)

2- ( تو مى‌‏آيى، ص: 70)

3- (تو مى‌‏آيى، ص: 75)

هم اکنون مطلبی ارائه نشده.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: