استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

انتظار حقیقی چگونه شکل می‌گیرد؟

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 06 / 03 / 1394

موضوع: اقتباس از آثار استاد

منبع: تو می‌آیی، ص13.

روح انتظار با دستيابى به‏ امن‏ و رفاه‏ و رهايى‏ كه آرمان‏هاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت و كسانى كه همراهى حجّت و معيّت محمّد و آل محمّد را مى ‏خواهند‌، نمى‌‏توانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حدّ آرام باشند، كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزه جمعى به اين مهم نائل آيد.

پس ما كه از ضرورت وحى‏ و اضطرار به حجّت‏ و انتظار حجّت‏ دم مى ‏زنيم، بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگمان را حق كنيم؛ چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامه‌‏ريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى، سازگار نيست. تحول نعمت‏‌ها و محدوديت‌‏ها و خودآگاهى و مرگ‌‏آگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمى‌‏گذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مى‌‏اندازد.

اگر ما مسأله‏ قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت، طرح و تدبير و تربيت و تشكّل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجّت و انتظار ما براى حجّت شكل ديگرى مى‏‌گيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مى‌‏نشيند.

هم اکنون مطلبی ارائه نشده.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی:   

1394/3/8 - 17:13:19
ث.س

همیشه ضرورت برای کارها درمرحله اول قرار داره تا ما ضرورتی احساس نکنیم نمی توانیم پیش برویم.حتی مطالعات وکارهای کوچک ما بدون ضرورت مفید نخواهد بود بالی نخواهد بود بلکه وبال روح و جسم ما میشود. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار