استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

اصحاب اباعبدالله علیه السلام (1)

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 22 / 08 / 1393

موضوع: اقتباس از آثار استاد

منبع: وارثان عاشورا، ص: 263

انَّ الحُسين عِبرَة كُل مؤمن‏[1]

بَكى عَلَيه مايرى و ما لايرى‏

1- اقامه‏ ى مجالس، احياء ذكر، محبوب اولياء است ....[2]

2- اگر با ذكر خود يا يادآورى ديگران، چشم به اندازه‏ ى بال پشه‏ اى تر شود، كف‏هاى بزرگ درياى گناه را پاك مى‏كند.

اين بكاء و گريه‏ ى بر حسين عليه السلام مخصوص به انسان نيست، هركس كه در اين فتنه مصيبت ديده، گريان است. و گريه‏ ى هركس بر حسب‏ حال اوست. گلى‏ كه آب نخورده پژمرده مى‏شود. ماهى‏ هاى دريا كه با گناه ما مبتلا مى‏شوند و صدمه مى‏ بينند و هر ذره و هر گياه و هر دل خسته، گريه‏ اى دارد؛[3]

گريه بر دردِ جهل و جهالت و فقر و ضعف و عجز و ذلّت باطنى در برابر حوادث و رنج‏ها،

گريه بر آرزوهاى‏ برباد رفته، از حكومت تعليم و تربيت نه پاسدار و پرستار؛

گريه بر حسرت‏ همراهى و فوز و معيت و فداكارى؛

و گريه بر نعمت‏هاى‏ تباه‏ شده و محروميت‏ هاى از ولايت و هدايت و رحمت و رعايت و تعليم و تبليغ و ارشاد.

گريه ريشه‏ هاى عاطفى دارد، ولى گريه ‏اى كه اين‏قدر ارزش دارد، گريه‏ اى است كه از اين احساس مصيبت شامل برخاسته، و گرنه ابن‏ سعد و ياران او هم با چشم اشكبار، حسين عليه السلام را مى‏ كشتند.

3- تحليل‏ قضايا و تحليل تاريخ آموزنده است و عبرت‏ انگيز، آن‏هم از چنين واقعه و حادثه‏ اى جان‏سوز.

ولى من وقتى در مقام تطبيق ياران و دشمنان حسين با خود هستم، اين‏گونه دستاوردها بيشتر خواهد بود. در اين شب‏ها اين‏گونه ياران حسين و سپس دشمنان او را بررسى مى‏كنيم تا ببينيم چگونه‏ مسلم‏ به استقامت و هانى‏ به حميت و حمايت، و حر به محاسبه و مقايسه و انتخاب و حريّت و عبوديّت، و زهير به نجات و فلاح و سردارى و قيس بن مسهر و عبدالله بن يقطر به مقام سقايت و رسالت و شهادت و همين‏طور ديگر ياران به آن مقام از وفا و ادب‏ و فداكارى‏ و فوز، رسيدند.

اين تطبيق براى اين‏كه پشتوانه داشته باشد و ما به نوع برخورد و كار اين بزرگان باور كرده باشيم، نياز به تحليل دارد كه در مقدّمه عرض مى‏كنم.

داستان نينوا نشان داد آن‏وقت كه مردم از يزيد بريدند، باز به سراغ‏ على‏ بن‏ الحسين عليه السلام نيامدند و همين نكته نشان مى‏دهد كه حكومت علوى:

1. نياز به دگرگون‏ شدن تلقى مردم از خويش،

2. نياز به تربيت مهره‏ هاى كارساز،

3. نياز به جايگزين ساختن آن‏ها دارد.

مادام كه اين نيازها تأمين نشده ‏باشد كار با فتك و ترور و كشتن سردمداران درست نمى‏شود: «ان الايمان قيد الفتك».[4]

آن‏هاكه بر مسلم‏ مى‏ شورند كه چرا ناتوان ماند و ضعيف برخورد كرد و يا بر هانى‏ كه چرا ابن‏ زياد را با نقشه‏ ى شريك و يا گونه‏ ى ديگر به دام نينداخت و از بين نبرد، اين‏ها نمى‏دانند كه تحمل حكومت علوى حتى پس از واقعه‏ ى كربلا شكل نگرفت و كارها هماهنگ نشد و نمى‏ دانند كه مأموريت مسلم در حدّ ارزيابى بود و حتى حسين عليه السلام بارها به اصحابى كه اذن مى‏ خواستند تا سركرده‏ اى را بزنند اجازه نداد و شروع نكرد.

كسانى‏ كه مى‏توانند در پناه رضاخان يا محمدرضاخان با آن‏همه فشار زندگى كنند، كسانى‏كه مى‏توانند همراه صدام و مبارك و حسن و حسين و فهد با اسلام خود جشن بگيرند، كسانى‏ كه مى‏توانند در سوئد يا هلند يا اروپا و آمريكا با آزادى به انسانيّت خويش پاى‏بند باشند، بايد بدانند كه اين‏ها از آدميّت و اسلام و تشيّع بهره‏اى نبرده‏ اند.

كسانى كه خود را باور كرده‏ اند و از حكومت، رشد و تربيت و تعليم، نه‏ سوادآموزى و بهداشت و رفاه، را مى‏خواهند، چگونه مى‏توانند در زير اين سقف‏هاى كوتاه سر بلندكنند. گرچه با تو بودن را هنوز نياموخته ‏ام، ولى با غير تو بودن را هم نمى‏توانم. تشيّع و اسلام و انسانيّت ما با اين ناتوانى از تحمل غيرمعصوم و غير اولياى حق آغاز مى‏شود و درجه مى‏گيرد.



[1] بحارالانوار، ج 44، ص 280، ح 10 و 11.

[2]  بحارالانوار، ج 44، ص 282، ح 14.

[3]  بحارالانوار، ج 44، صص 284 و 280.

[4]  بحارالانوار، ج 44، ص 344.

هم اکنون مطلبی ارائه نشده.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی:   

1393/8/22 - 18:18:11
ثریا

سلام علیکم مطالب کتاب وارثان عاشورادر مقایسه با سایر کتابهای استاد سنگینی خاصی دارد و نیاز به دقت و توجهی نسبت به سایر کتابها را می طلبد،که اگر با خواندن مکرر متوجه بشیم با مطالب انس پیدا میکنیم که انشاالله اینطور باشد. ممنون