استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

چکیده کلاس تشکیلات و مجموعه های تربیتی

مؤلف: ---

تاریخ ثبت: 02 / 11 / 1392

موضوع: کلاسهای آموزشی مؤسسه

توضیح: در نیمه اول ماه جاری، دوره آموزشی تربیتی ویژه گروه مطالعاتی بیناتِ موسسه مطالعاتی پژوهشی غرب شناسی زاهدان  متشکل از خواهران فعال در حوزه های فرهنگی و تربیتی، در موسسه لیله القدر برگزار شد. متن زیر، چکیده و خلاصه نکات مطرح شده در کلاس تشکیلات و مجموعه های تربیتی است که جهت اطلاع رسانی دوره وآشنائی با مباحث مطرح شده در این دوره عرضه می گردد؛ بدیهی است درج این مطالب به معنای طرح موضوع مورد بحث بطور کامل نخواهد بود.تشکیلات و مجموعه های تشکیلاتی تربیتی

مراکزی که داعیه دار مسایل تربیتی هستند موارد زیر هستند: هیأت، گروه های جهادی، گروههای تبلیغی، مدارس خاص دینی، مراکز مشاوره، محموعه های آموزشی (آموزشگاه ها) و مجموعه های پروژه محور (اردو)

1- هیئت       

 نقاط قوت :

- ارتباط با اهل بیت و ایجاد محبت به آنها و نزدیک شدن قشر   مذهبی ( روحانی) به مردم، زمینه تذکر، الگوگیری از (منبری - مداح)

 نقاط ضعف :

- کار فردی نیست بلکه عمومی است، اقشار مختلف با استعدادها و  مشکلات مختلف که برای همه یک نسخه کلی پیچیده می شود، فکر مخاطب رشد نمی کند فقط اطلاعات می دهیم

2-  گروههای جهادی

 نقاط قوت :

- ایجاد روحیه جهادی، برطرف کردن روحیه تجمل گرایی، همکاری ، گذشت  و فعالیت دسته جمعی، نگاه مردم به نظام و حکومت خوب میشود

نقاط ضعف :

- ارتباط مستمر نیست مقطعی است، آموزش فرهنگی کافی وجود ندارد، فرصت و زمان کافی برای کارتربیتی وجود ندارد

3- گروه های تبلیغی

 نقاط قوت :

- ارتباط فردی در این قالب ممکن است، احیاء امر دین، ارتباط خوب مردم با روحانیت، پژوهشی برای طلاب، آشنایی مبلغین با افراد و اجتماعات مختلف

  نقاط ضعف :

- ارتباط، مقطعی وجمعی است، شناخت کافی از افراد وجود ندارد چون ارتباط قبلی وجود ندارد، عدم ارتباط با والدین وخانواده ها

4- مدارس خاص دینی

 نقاط قوت :

- ارتباط کاملا مستمر و فرصت کافی، ارتباط خوب با والدین، ایجاد برخی روحیات، یکدست بودن مخاطب وشناخت کافی

 نقاط ضعف :

- محدود بودن به چهارچوبهای آموزش و پرورش، سیستم تربیتی و مربی گونه نیست وبیشتر معلم گونه است، توقع والدین، کارهای درسی وآموزشی می باشد

5- مراکز مشاوره

 نقاط قوت :

- ارتباط فردی، ارتباط با والدین بالاست، حل مشکلات و آسیب ها، پذیرش بالاست

نقاط ضعف :

- نگاه و ارجاعات مشکل گونه است نه توانمندیهای های فردی، به دست مراجعه کننده ماهی می دهیم، ماهی گیری یاد نمی دهیم، تمامی جوانب فرد را شامل نمی شود

6-  کار موسسات آموزش: فقط آموزش است مثل آموزش دوره مهدویت و قرآن...

7- کار پروژه محور: کار فقط برای برگزاری اردو و پروژه های  خاص است نه برای تربیت

 

مجموعه های تربیتی

- درمجموعه تربیتی، ارتباط مستمر، شناخت کافی و زمان کافی وجود دارد

- یک مجموعه تربیتی باید این ویژگی را داشته باشد:

1-  اهداف: باید اهداف مشخص داشته باشد و هدف گذاری شده باشد

2- برنامه: اهداف باید تبدیل به برنامه شود

3-  مربی مربی باید دغدغه کار فرهنگی – تربیتی داشته باشد در ارتباط با قشر مورد نظر برخودهای سازنده داشته باشد

4- متربی

5- تشکیلات: بایدمدیریت تشکیلات قوی باشد

6- توسعه: باید مجموعه تربیتی به توسعه برسد

-  معنای تربیت و حدود تربیتی باید مشخص شود

-  برای جریان تربیتی موضوع را شناسایی کنیم که به همان انسان باید پرداخته شود مثلا ما با نوجوان سرو کار داریم، به پارادایم های زیر توجه کنید:

 انسان شناسایی : ویژگی انسانیت {اختیار  تفکر تعقل کمال طلبی }

 ویژگی نوجوانی : استقلال طلبی

 ویژگی امروزی

1- سه نوع هدف داریم :

    • اهداف غایی: پرورش استعدادها در راستای نیروی سازی برای انقلاب اسلامی
    • اهداف کلی: تفکر، تدبر، تعقل، آمادگی جسمانی
    • اهداف عملیاتی: روحیه پرسشگری را در نوجوان بالا ببریم. پس باید مطالعه گر شود؛ مطالعه یک کتاب یا طرح داستان آن برای همه بصورت شفاهی. پس باید بنویسد و بخواند. حالا می شود پژوهشگر.

  اهداف تربیتی : باید جامع باشد وتمام ابعاد فردی را مدنظر قرار دهد:

I- اهداف باید تربیتی باشد نه آموزشی

II-  اهداف باید مستند باشند ازآیات و روایات

III- اهداف باید نظام مند و مرتبط باشند

 

2-  برنامه های یک مجموعه تربیتی باید:

    • باید مبتنی بر اهداف باشد
    • باید مستمر باشد
    • باید از قالب های متنوع بهره برده شود
    • جامعیت نسبت به تمام نیازها ( نیازهای عاطفی ، اطلاعاتی ، رفتاری)

 

3-  مربی

مراحل سیستم مربی محور: جذب، شناسایی، نسخه پیچی

- آسیب های سیستم مربی محور :

1- ممکن است مربی خود را فراموش کند

2- تمام زندگی خود را فدا کند وبه رشد وجودی خود توجه نکند

3- متربی شیفته شخص مربی شود مرید و مرید بازی پیش می آید

    - ویژگیهای مجموعه مربی محور :

    • نقش اول با مربی است
    • داشتن سیستم جذب و تربیت مربی
    • سیستم توانمند سازی مربیان حین انجام کار
    • ویژگی های مربی در راستای اهداف باشد { ازنظر علمی ، اعتقادی ، اخلاقی}
    • اولویت اصلی با طلبه چرا ارتباط با دین هم مینواند عیب را ببیند وهم درمان با توجه با آیات و روایت بدهد

 

 4 - متربی:

    • سیستم جذب بر اساس ویژگی متربی مثلا افراد با معدل بالا و اخلاق خوب
    • جذب والدین مقدم است
    • تفکیک سنی متربیان
    • نگاه محدود از لحاظ تعداد اما با کیفیت

 

5-  تشکیلات (مدیریت):

- چشم انداز مناسب به آینده

- مسجد، محور فعالیت شود مثلا مجموعه می تواند در کنار مسجد یا در مسجد یا رویه مسجدی داشته باشند.

- داشتن اتاق فکر مثلا شامل طلبه، دانشجو، معلم

- چارت تشکیلاتی خوبی داشته باشد؛ واحدهای آموزش، اجرایی، فرهنگی، ارزیابی، امور مربیان، امور والدین، روابط عمومی

- داشتن سیستم ثبت رویدادها و گزارشات

 

6- توسعه :

    • مجوعه باید مربی تولید کند
    • باید توجه به شعبات دیگر داشته باشند
    • ارتباط گیری با کانونها و دیگر مجموعه ها
    • بسنجد تا بتواند مدرسه یا حتی حوزه علمیه بزند

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: