استاد علی صفایی حائری عین صاد
 
پایگاه مؤسسه فرهنگی هنری لیلة القدر

خدیجه سلام الله علیها

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

تاریخ ثبت: 28 / 04 / 1392

موضوع: اقتباس از آثار استاد

خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول (ص) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى‏برد؟ من از اين سؤال سمج نمى‏توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشه‏ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‏ى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى‏دهد و تحليلى ديگر مى‏خواهد.[1]

 ...با اين نگاه، مى‏توانى بلوغ و تماميت خديجه‏ى كبرى و فاطمه‏ى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه (س) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[2]

همان طور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[3]

 

وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوب‏ترين در وجود رسول مى‏سازد. تا آن‏جا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آن‏جا كه عايشه‏ى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مى‏شود؛ چون مى‏بيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوه‏ى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مى‏پردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آن‏جا كه رسول برمى‏آشوبد و تأكيد مى‏كند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[4]

....................................................

1-  روزهاى فاطمه(س)، ص: 15

2- روزهاى فاطمه(س)، ص: 17

3-  حركت، ص:205

4- تطهير با جارى قرآن(2)، ص: 348

هم اکنون مطلبی ارائه نشده.

برای استفاده بهتر و راحت تر از سیستم نظردهی لطفا وارد سیستم شده یا از طریق این فرم ثبت نام کنید.

نام*:    ایمیل*:  
نظر*:
  کد امنیتی: